18 November 2009

Tiga belas aurat wanita

Saya terima melalui emel. Menarik untuk perkongsian bersama:
--------------------------------------------------------------------

Tiga belas aurat wanita iaitu:

1. Bulu kening - Menurut Bukhari, Rasullulah melaknati perempuan yang mencukuratau menipiskan bulu kening atau meminta supaya dicukurkan bulu kening - Petikandari Hadis Riwayat Abu Daud Fi Fathil Bari.

2. Kaki memakai gelang berloceng - Dan janganlah mereka (perempuan)menghentakkan kaki (atau mengangkatnya) agar diketahui perhiasan yang merekasembunyikan - Petikan dari S ura h An-Nur Ayat 31. Keterangan : Menampakkan kakidan menghayunkan/ melenggokkan badan mengikut hentakan kaki terutamanya padamereka yang mengikatnya dengan loceng sama juga seperti pelacur dizamanjahiliyah.

3. Wangian - Siapa sahaja wanita yang memakai wangi-wangian kemudian melewatisuatu kaum supaya mereka itu mencium baunya, maka wanita itu telah dianggapmelakukan zina dan tiap-tiap mata ada zinanya terutamanya hidung yangberserombong kapal kata orang sekarang hidong belang - Petikan dari HadisRiwayat Nasaii, Ibn Khuzaimah dan Hibban.

4. Dada - Hendaklah mereka (perempuan) melabuhkan kain tudung hingga menutupibahagian hadapan dada-dada mereka - Petikan dari S ura h An-Nur Ayat 31.

5. Gigi - Rasullulah melaknat perempuan yang mengikir gigi atau meminta supayadikikirkan giginya - Petikan dari Hadis Riwayat At-Thabrani, Dilaknat perempuanyang menjarangkan giginya supaya menjadi cantik, yang merubah ciptaan Allah -Petikan dari Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim.

6. Muka dan leher - Dan tinggallah kamu (perempuan) di rumah kamu dan janganlahkamu menampakkan perhiasan mu seperti orang jahilliah yang dahulu. Keterangan :Bersolek (make-up) dan menurut Maqatil sengaja membiarkan ikatan tudung yangmenampakkan leher seperti orang Jahilliyah.

7. Muka dan Tangan - Asma Binte Abu Bakar telah menemui Rasullulah denganmemakai pakaian yang tipis. Sabda Rasullulah: Wahai Asma! Sesungguhnya seoranggadis yang telah berhaid tidak boleh baginya menzahirkan anggota badan kecualipergelangan tangan dan wajah saja - Petikan dari Hadis Riwayat Muslim danBukhari.

8. Tangan - Sesungguhnya kepala yang ditusuk dengan besi itu lebih baik daripadamenyentuh kaum yang bukan sejenis yang tidak halal baginya - Petikan dari HadisRiwayat At Tabrani dan Baihaqi.

9. Mata - Dan katakanlah kepada perempuan mukmin hendaklah mereka menundukkan sebahagian dari pemandangannya - Petikan dari Surah An Nur Ayat 31.

Sabda Nabi Muhamad SAW, Jangan sampai pandangan yang satu mengikuti pandanganlainnya. Kamu hanya boleh pandangan yang pertama sahaja manakala pandanganseterusnya tidak dibenarkan hukumnya haram - Petikan dari Hadis Riwayat Ahmad,Abu Daud dan Tirmidzi.

10. Mulut (suara) - Janganlah perempuan-perempuan itu terlalu lunak dalamberbicara sehingga berkeinginan orang yang ada perasaan serong dalam hatinya,tetapi ucapkanlah perkataan-perkataan yang baik - Petikan dari S ura h Al AhzabAyat 32.

Sabda SAW, Sesungguhnya akan ada umat ku yang minum arak yang mereka namakandengan yang lain, iaitu kepala mereka dilalaikan oleh bunyi-bunyian (muzik) danpenyanyi perempuan, maka Allah akan tenggelamkan mereka itu dalam bumi - Petikandari Hadis Riwayat Ibn Majah.

11. Kemaluan - Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan mukmin, hendaklahmereka menundukkan pandangan mereka dan menjaga kehormatan mereka - Petikan dari Surah An Nur Ayat 31.

Apabila seorang perempuan itu solat lima waktu, puasa di bulan Ramadan, menjagakehormatannya dan mentaati suaminya, maka masuklah ia ke dalam Syurga daripadapintu-pintu yang ia kehendakinya - Hadis Riwayat Riwayat Al Bazzar.

Tiada seorang perempuan pun yang membuka pakaiannya bukan di rumah suaminya,melainkan dia telah membinasakan tabir antaranya dengan Allah - Petikan dariHadis Riwayat Tirmidzi, Abu Daud dan Ibn Majah.

12. Pakaian - Barangsiapa memakai pakaian yang berlebih-lebihan terutama yangmenjolok mata , maka Allah akan memberikan pakaian kehinaan di hari akhiratnanti - Petikan dari Hadis Riwayat Ahmad, Abu Daud, An Nasaii dan Ibn Majah.

Petikan dari S ura h Al Ahzab Ayat 59. Bermaksud : Hai nabi-nabi katakanlahkepada isteri-isterimu, anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mukmin,hendaklah mereka memakai baju jilbab (baju labuh dan longgar) yang demikian itusupaya mereka mudah diken ali . Lantaran itu mereka tidak diganggu. Allah mahapengampun lagi maha penyayang.

Sesungguhnya sebilangan ahli Neraka ialah perempuan-perempuan yang berpakaiantetapi telanjang yang condong pada maksiat dan menarik orang lain untukmelakukan maksiat. Mereka tidak akan masuk Syurga dan tidak akan mencium baunya-Petikan dari Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim. Keterangan : Wanita yangberpakaian tipis/jarang, ketat/ membentuk dan berbelah/membuka bahagian-bahagiantertentu.

13. Rambut - Wahai anakku Fatimah! Adapun perempuan-perempuan yang akandigantung rambutnya hingga mendidih otaknya dalam Neraka adalah mereka itu didunia tidak mahu menutup rambutnya daripada dilihat oleh lelaki yang bukanmahramnya - Petikan dari Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim.

Wanita-wanita yang dikasihi sekelian..tunggu apa lagi, tutuplah auratmu, kerana ianya perintah dari Allah, Allah yang menciptakan kamu, Rabb yang memberikankita kehidupan kekal abadi diakhirat kelak, baik atau buruk diatas rahmat Diadan bagaimana buku amal kita diterima kelak. Jangan tunggu apa lagi, kita tidakpasti bila ajal maut kita atau bila Allah pilih kita untuk diberi hidayah..para isteri, tidak sayangkah anda pada suami2 anda? suami2 anda akan ditanya,dipersoalkan kelak dihadapan Allah..kasihan pada mereka..suami-suami? tidakcintakah lagi pada isteri? isteri anda akan menerima azab yang berat diakhirat..Na'uzubillahhimin zaliq..bersama-samalah kita berpesan untuk kebaikanbersama dan berdoa ke hadrat Allah atas kesilapan-kesilapan dan dosa-dosa yangtelah kita lakukan, sentiasa bermuhasabah dan menginsafi diri sendiri sertatidak putus asa daripada meminta rahmat Allah s.w.t kerana ia adalah sifatkaum-kaum yang beriman..

Rabbana aatina fiddunya hasanah wafil aakhirati hasanah waqina 'azabannar. Amin.

4 ulasan:

Bawang Goreng berkata...

Salam Pn Su,

Mohon C&P di blog... saya baru saja masukkan entri berkaitan di http://bawangorengnet.blogspot.com/2009/11/berpakaian-tetapi-telanjang.html

Gambar entripun saya dapat dari puan.

Terima kasih.

Suzana Ghazali berkata...

Salam. Silakan lah, saya izinkan bila2 masa shj. Ilmu mmg perlu dikongsi :)

Tanpa Nama berkata...

salam ustazah...
menarik.saya suka;))

chittachizen berkata...

Saya suka jugak.