21 April 2008

Ujian setanding iman dan ilmu

Sabtu baru ni, seorang klien saya meluahkan rasa terkejut kenapa suaminya, seorang yg dikenali sbg Ustaz, sanggup menipu dirinya. Tidak mengaku beristeri (konon dah bercerai) dan hanya selepas setahun berkahwin, barulah klien saya ini tahu dia adalah isteri ketiga, itupun setelah isteri pertama dan kedua berjumpa dgnnya. Yg tak boleh diterima oleh klien sy ini ialah, suaminya seorang yg berpendidikan agama, pegawai JAWI dan dikenali dgn Ustaz. Kenapa seorang Ustaz sanggup beperwatakan sebegitu?

Bukan kes sabtu baru ni ja. Dah byk kes-kes yg melibatkan org2 berlatar belakangkan pendidikan agama yg terlibat dlm mslh keruntuhan akhlak dan musnahnya rumahtangga. Ada seorang isteri mengadu, suaminya seorang Ustaz, gemar sgt menonton filem lucah. Ada Ustaz yg membelasah isteri. Mcm2 kes.

Jawapan saya mudah: Ustaz ker imam ker atau siapa juga, semuanya adalah manusia yg tak dapat lari drpd melakukan kesilapan. Teringat kata-kata Ustaz saya semasa sekolah dulu: "Kalau iman dan ilmu seseorang tu pangkat koperal, iblis yg dtg menguji pun pangkat koperal. Kalau iman dan ilmu seseorang pangkat jeneral, maka jeneral syaitan jugak lah yg akan mengganggu." Sungguh, ujian adalah setanding dgn ilmu dan iman seseorang.

Kaau cam tuh, camana nak dptkn jodoh terbaik kalau ustaz2 yg menduduki takhta pertama juga tak boleh dipercayai? Jgn gelabah, bukan semua ustaz tak baik. Yang bukan ustaz pun bukannya tak baik. Kita manusia. Ikhtiar, berusaha, berdoa dan bertawakkal adalah tugas kita. Lain2, serahkan pada-Nya. Percayalah, setiap yg berlaku ada hikmahnya....

Tiada ulasan: