10 September 2008

Kuantiti vs Kualiti

Sebelum saya jelaskan tentang apakah pokok perbincangan saya kali ini, ingin saya tanyakan beberapa soalan. Tahukah anda, berapa jam sehari anda luangkan masa bersama anak-anak anda? Berapa jam dalam seminggu? Dalam sebulan? Setahun? Pernahkah anda melakukan kiraan masa-masa tersebut? Dalam tempoh masa tersebut pula, apakah yang anda lakukan bersama anak-anak? Tak perlulah saya senaraikan, nanti penuh satu ruangan ni dengan senarai-senarai tersebut sahaja. Anda senaraikanlah sendiri. Bagaimana? Cuba perhatikan senarai dan jumlah masa yang anda luangkan bersama anak-anak, mana yang lebih? Kuantiti masa anda atau kualitinya?

Sebelum ni, saya selalu dengar dan baca penyataan tentang keperluan meluangkan masa bersama anak-anak. Tak perlu masa yang lama tetapi memadai masa yang sedikit tetapi digunakan sepenuhnya. Ada yang mencadangkan, cukuplah digunakan masa satu hari siang di hari minggu untuk bersama isteri atau suami dan anak-anak. Kalau sebelum ni, tika zaman belum berteknologi sepenuhnya, mungkin pendapat ini boleh diterima. Tapi zaman kebelakangan ini, tika anak yang baru pandai mengagah sebutan Mama sudah pandai bercakap menggunakan telefon bimbit, saya tak rasa pendapat tersebut masih relevan.

Sebabnya? Pertama: Anda masih boleh meluangkan masa bersama anak-anak walaupun anak-anak tiada di depan mata. Kedua: Anak-anak mampu mencari ‘pengganti anda’ andai anda terlupakan mereka sesaat pun walau tanpa sengaja. Ketahuilah, kesan dan natijah sebab kedua adalah amat besar dan terlalu payah untuk anda berpatah balik jika ianya berlaku. Bagi mengelakkan masalah besar inilah, anda perlu selarikan antara kuantiti dan kualiti masa anda bersama pasangan anda dan anak-anak anda khasnya.

Bagi saya sendiri, jika dulu saya mempunyai dua orang anak- yang beza umurnya hanya setahun, saya tak rasa sangat perbezaan dalam melayan kerenah mereka. Tetapi sejak kehadiran bayi ketiga, saya mula rasakan perbezaan yang nyata dalam menguruskan anak-anak. Apatah lagi Ayuni sudah bersekolah walaupun di tadika. Jika diamati, saya hanya mempunyai masa maksima empat jam sehari untuk bersama anak-anak. Saya yakin, anda juga sama seperti saya.

Tak percaya?? Fikirkan!! Anda meninggalkan rumah sekitar jam 8am, menghantar anak ke taska atau tadika. Ada yang perlu keluar lebih awal dari rumah jika tempat kerja agak jauh atau waktu kerja lebih awal. Balik kerja dan sampai ke rumah lingkungan jam 7pm. Kalut itu ini, paling cepat jam 8pm barulah boleh bersama anak-anak. Sekitar jam 10pm, dah nak suruh anak-anak masuk tidur. Kiralah sendiri berapa masanya anda dapat luangkan bersama anak-anak? Dengan masa yang ada tersebut, jika anda tidak menggunakan sepenuhnya, tidak mustahil anda akan mengabaikan anak-anak anda tanpa sedar. Bila terasa mereka diabaikan, anak-anak akan mencari pengganti anda. Mungkin pembantu anda. Mungkin pengasuh atau mungkin juga kawan-kawan mereka.

Sebab itulah saya katakan, anda perlu gunakan sepenuhnya peruntukan masa di siang hari untuk anak-anak anda. Segala kemudahan ada di hujung jari. Rata-rata ahli masyarakat hari ni mempunyai kemudahan telefon bimbit hatta anak-anak juga telah diberikan hak menggunakan telefon bimbit. Bererti, tiada alasan untuk anda rasa sukar untuk meluangkan masa dengan anak-anak anda. Saya tak suruh anda gunakan telefon bimbit yang ada kemudahan 3G atau yang seumpamanya. Meluangkan masa bersama anak-anak mempunyai pelbagai cara. Antaranya cukuplah dengan anda menefon bertanyakan apakah aktivitinya tika itu? Atau paling tidak pun, gunakan sepenuhnya masa empat jam setiap malam anda bersama mereka dicampur waktu pada hujung. Paling penting, anak-anak dapat merasakan keakraban hubungan antara anda dan mereka. Sekurang-kurangnya mereka tahu segala tindakan mereka diambil peduli dan anda mengambil berat mengenai kehidupan mereka.

Ingatlah! Setiap daripada kita mempunyai jumlah masa yang sama iaitu 24 jam. Rutin harian ialah 8 jam untuk bekerja tetapi kita selalunya mengambil masa hingga 10 jam, mengambil kira waktu pergi dan balik. Ditolak daripada 24, masih berbaki 14 jam. 14 jam adalah waktu yang agak bebas untuk anda gunakan, bezanya waktu tersebut bukanlah keseluruhannya waktu yang sesuai untuk anda meluangkan masa dengan anak-anak selain daripada dua hingga tiga jam yang pertama. Tahu kenapa saya membuat kiraan ini? Saya yakin, ramai yang mempunyai hasrat untuk bekerja lebih masa bagi menampung nafkah keluarga tambahan dengan isu kenaikan harga minyak ini.

Tak kisahlah apa juga yang ada ingin lakukan, perlu diingat: anak-anak adalah harta paling berharga berbanding segala harta lainnya di dunia ini...

Moga kita semua dapat menguruskan masa kita sebijaknyaa....

Tiada ulasan: