21 Ogos 2009

Ramadhan datang lagi

Alhamdulillah, Ramadhan al-Mubarak, bulan yang mulia dipertemukan lagi kepada kita mulai awal Maghrib tadi. Kepada yang telah berjaya menunaikan solat sunat terawih pada malam pertama Ramadhan ini, insyaAllah dijanjikan dengan pahala: keluar dosa-dosa orang mukmin sepertimana dia baru dilahirkan dan mendapat keampunan Allah....

Kepada para isteri dan ibu, sudah pasti menu untuk hidangan sahur dah mula berlegar di ruang kepala, mungkin sejak awal pagi tadi lagi. Ya lah, hidangan bukan boleh sebarangan, kena fikir tekak orang lain terutamanya anak-anak sementelah lagi bagi anak-anak yang baru nak belajar berpuasa. Teringat kisah pertama Ramadhan tahun lepas, tika menghadapi hidangan sahur, Ayuni bersuara: Kata nak makan sahur, naper makan nasi jugak? Sebentar tadi pula, Suhail bertanya: naper kena bangun awal pagi untuk sahur? tak boleh ke sahur siang esok jer?

Keletah anak-anak memang membahagiakan. Ayuni dan Suhail berazam untuk puasa penuh sebulan pada tahun ini. Nak ikut jejak Upin dan Ipin. Tak kisah lah apa sebab pun, yang penting, keazaman anak-anak ada dan memadailah sebagai latihan untuk mereka berpuasa. Moga azam anak-anak berjaya...

Kepada semua, saya ucapkan selamat berpuasa dan selamat menambahkan amal ibadah kita dalam mencari redha-Nya di bulan yang mulia ini. Moga Ramadhan ini juga memberikan rahmah, barakah dan maghfirah-Nya kepada kita semua.

Sungguh... Ramadhan bulan penuh barakah, penuh rahmah, penuh maghfirah... hanya kepada metreka yang berusaha untuk mendapatkanya. Ramadhan juga bulan terbaik untuk mereka yang sedang dalam dilema dalam menentukan keputusan hidup, memohon doa meminta petunjuk daripada-Nya.

Saya nak kongsi dua kisah, kisah saya sendiri dan kisah seorang klien saya. Kepada yang pernah bertemu dengan saya atau pernah membaca buku saya Buatmu Wanita, anda pasti tahu tentang hubungan terlarang sebelum perkahwinan saya dulu. Bapa dan bersetuju dengan pilihan saya tetapi Mak tetap tidak bersetuju. Mengambil barakah bulan Ramadhan tahun 1423, saya memohon doa dan petunjuk, jika dia (bakal suami masa tu) adalah yang terbaik untuk saya dan keluarga saya, mudahkanlah urusan jodoh kami dan bukalah pintu hati Mak untuk menerimanya. Hari ke15 puasa, setelah dua minggu juga saya berdoa mohon petunjuk, Mak mula berubah hati, tunjukkan sikap mula menerima pilihan saya dan akhirnya kami disatukan dan kini, saya punya tiga cahayamata.

Kisah klien saya: 16 tahun perkahwinan, tidak pernah rasa bahagia. Sejak mula perkahwinan, saban hari setiap kali suami keluar dari rumah, si isteri akan mendoakan agar si suami mati dilanggar lori. Semuanya gara-gara sikap suami yang gagal menjalankan tanggungjawab memberi nafkah, tidak ambil peduli tentang isteri dan anak-anak walau sakit atau demam. Tika bertemu saya, si isteri mohon saya bantu untuk dia bercerai kali ketiga. Cerai kali pertama, mereka rujuk semula selepas suami berjanji untuk berubah malah sepanjang tempoh eddah, si suami berubah 100% drpd sikap asal. Namun, selepas rujuk semula, sekali lagi suami berubah 100%, kembali ke sikap asal.

Bercerai kali kedua, si suami memujuk lama, juga berubah 100%. Hampir setahun lamanya akhirnya si isteri cair hati. Bila nikah semula, suami sekali lagi bertukar, kembali ke perangai lama. Tak tahan, si isteri berjumpa saya untuk perceraian kali ketiga. Namun, kali ini permohonan cerai si isteri tidak dipersetujui oleh si suami. Kes dibubarkan ke Jawatankuasa Pendamai. Bakal menunggu minima tiga bulan juga bermula tarikh pembubaran kes.

Kebetulan, hari tersebut jatuh sehari sebelum puasa (macam hari ni la), saya mohon klien saya berdoa sungguh-sungguh minta petunjuk-Nya: jika perkahwinan mereka masih baik untuk masa depannya, suami dan anak-anak, mohon agar suami berubah sikap dan mohon agar dibukakan pintu hatinya untuk menerima dan menyayangi suami dan berikan peluang lagi kepada suami. Jika sebaliknya, mohon agar suami berlembut hati untuk membebaskan si isteri dan mohon agar segala urusan berkaitan dimudahkan.

Hari kelima raya, saya baru saja sampai ke rumah bujang saya (tahun 1998, belum kahwin lagi), saya terima panggilan drpd klien tadi. Katanya: Hari ini, pertama kali dalam sejarah perkahwinannya, dia mendoakan agar suaminya selamat dalam perjalanannya, selamat juga dalam setiap apa yang dilakukannya..

Soalan saya: suami akak dah berubah? Jawapannya: belum sepenuhnya tapi akak dah mula rasa sayang dan sanggup bagi peluang. Dua minggu kemudian, tika pertemuan dengan J/kuasa Pendamai, mereka sepakat tak jadi bercerai. Empat bulan selepas tu, sekali lagi klien tadi menghubungi saya: alhamdulillah, suaminya dah tunjukkan perubahan...

Ada beberapa kes lain tapi kalau nak cerita, boleh siapkan buku baru pulak. Yang penting, ambillah peluang Ramadhan ini untuk keluar dari ujian hidup anda. Ujian daripada Allah SWT tapi bukan bererti kita perlu tunduk dan angguk saja. Kita perlu cari jalan keluar, barulah betul kita menghargai dan mensyukuri nikmat-Nya...

Selamat berpuasa... moga puasa kita tak berikan kita 'letih saja' :)

2 ulasan:

NurLuLu berkata...

Salam Kak Su, Kem bina jati diri wanita semalam sangat best dan banyak ilmu dapat ditimba dan dikongsi. Terima kasih kepada Kak Su dan kakitangan BBS kerana menganjurkan program macam ni lbh2 lagi di bulan puasa ni. Jangan lupa inform saya kalau ada lagi program2 begini ya. Pasti saya join kalau kelapangan. Maaf terpaksa pulang awal kalau tidak boleh kita borak dan bincang2 lagi.

-Fiza Razak

suri_ummah @ ummi_chan berkata...

Salam Ramadhan buat Kak Su. Semoga Ramadhan kali ini menambahkan cinta kita kepada Al-Khaliq..