30 Jun 2010

Berjaya melalui disiplin berfikir



Sedar atau tidak, kita melalui kehidupan dengan harapan hari ini adalah lebih baik daripada semalam. Harapan ini memang berasas. Sifat manusia tidak pernah puas dengan apa yang dimiliki. Inilah sebenarnya menjadi pemacu manusia mencapai kebaikan berbanding sebelumnya. Untuk merealisasikan harapan itu sebenarnya memerlukan disiplin diri. Ada yang berjaya dan ramai juga berdepan dengan kegagalan. Kita seharusnya memahami bahawa kejayaan dan kegagalan bukan satu takdir. Kejayaan milik orang komited yang sentiasa berfikir dan berusaha secara konsisten terhadap matlamat yang ditetapkan.

Sebenarnya tidak ada alasan untuk berkata tidak bila ada peluang untuk berjaya. Setiap orang mempunyai peluang yang sama, asalkan sanggup berusaha untuk mencapainya. Tentu tidak ada orang yang inginkan hidup yang statik, yang tidak menunjukkan perubahan ke arah kebaikan dan kebahagiaan. Kejayaan sebenarnya dicipta bergantung kepada bagaimana cara kita berfikir dan melakukan apa yang terbaik. Minda (akal) perlu dibuka untuk perkara baru dan bersedia melakukan perkara luar biasa untuk kejayaan luar biasa. Kita adalah apa yang kita fikirkan tentang diri kita.

Kata seorang pujangga: “Orang yang berminda kecil membicarakan mengenai orang lain, orang yang berminda sederhana membicarakan mengenai peristiwa dan kejadian, dan orang yang berminda besar membicarakan mengenai idea dan keilmuan.” Orang yang berminda kecil sebenarnya kurang menggunakan minda. Dia lebih kerap melakukan perkara rutin dan menerima apa sahaja yang dikatakan orang lain. Mereka tidak mahu berfikir lebih daripada itu dengan alasan tidak mahu ‘penat’ berfikir. Biarlah orang lain fikirkan. Sikap berminda kecil menjadi punca kepada kegagalan. Mereka tidak menggunakan potensi diri yang ada pada setiap orang. Mereka tidak memahami 'modal diri' yang dimiliki untuk meraih keuntungan hidup.
Sesungguhnya, harga kehidupan tidak akan berubah lebih baik jika tidak mahu menggunakan minda. Keinginan melakukan sesuatu lebih baik tercetus sekiranya minda digunakan.

Kelebihan manusia berbanding haiwan ialah kerana manusia mempunyai minda. Manusia yang tidak menggunakan minda akan mempersia-siakan anugerah paling besar itu. Mereka tidak layak untuk menikmati kejayaan dan kebahagiaan hidup sebenar. Minda yang jumud dan beku mengurangkan fungsi minda. Hal itu samalah seperti kita menentukan had sempadan penggunaan minda. Sedangkan minda sebenarnya mampu berfikir tanpa had sempadan. Pergerakan berfikir berbentuk rawak yang tidak ada satu garisan khusus.

Kemampuan minda seseorang berbeza antara satu sama lain. Ini memberi kelebihan apabila dilakukan percambahan minda melibatkan banyak individu. Gagasan minda yang digabungkan membawa kepada satu kekuatan minda yang terbaik. Belajarlah berfikir secara minda terbuka. Minda yang terbuka dapat membezakan antara yang betul dan salah, mencipta kemajuan dan bergerak ke arah lebih baik. Dengan cara itu juga seseorang itu mampu membudayakan pemikiran yang kritis.

Umumnya semua orang mahu meni’mati kehidupan lebih baik, meneroka bakat dan potensi diri. Tetapi, disebabkan mengamalkan cara berfikir yang negatif, menyebabkan banyak sempadan diri wujud. Kita sendiri mengatakan ini tidak boleh dan itu tidak mungkin.

Sesungguhnya, permulaan kejayaan ialah apabila kita berfikir tentang kejayaan. Permulaan untuk berubah ialah berubahnya cara berfikir. Sebab itu pentingnya mengamalkan pemikiran berasaskan intelektual.

Sekiranya berdepan dengan kegagalan, mengapa perlu marah dan kecewa?. Kegagalan perlukan kesabaran dan kebijaksanaan berfikir untuk mencipta kejayaan. Berfikir memungkinkan kejayaan lebih baik pada masa hadapan. Anggaplah kegagalan adalah satu peluang. Ambillah masa untuk berfikir apakah punca kegagalan. Kemudian fikirkan pula cara untuk mengatasinya. Sahutlah seruan kehidupan yang memerlukan kita berfikir. Tegasnya, setiap orang perlu sentiasa berfikir. Minda manusia perlu diaktifkan selalu supaya keupayaannya sentiasa berada dalam keadaan baik. Minda diumpamakan seperti logam yang perlu digilapkan.

Latihan berfikir perlu dilakukan setiap masa supaya menjadi satu amalan atau budaya hidup kita. Masyarakat di negara maju sentiasa mengamalkan budaya berfikir. Mereka sentiasa berfikir untuk mendapatkan dan melakukan sesuatu yang lebih baik. Berfikir ialah setiap perkembangan dalam idea, pengetahuan dan pengalaman yang tercetus dalam fikiran. Kebolehan berfikir terbaik ialah dapat menyelesaikan masalah, menemui kaedah, mendapat petunjuk, memperoleh kebenaran atau melahirkan perkara baru.

Berfikir memerlukan gerakan minda untuk mencetuskan sesuatu dalam fikiran. Sebab itu dipanggil daya berfikir, iaitu satu kekuatan diperlukan untuk menghasilkan keputusan hasil berfikir itu. Untuk melahirkan minda yang kuat memerlukan latihan berterusan. Kekuatan minda tidak lahir secara semulajadi. Seperti melahirkan seorang atlet sukan, latihan minda perlu dilakukan untuk melahirkan minda yang unggul.

Paling penting, apabila telah mencapai satu tahap, latihan minda terus dilakukan. Jangan berhenti berfikir, sebaliknya usaha melatih minda perlu dilakukan sepanjang masa. Orang berhenti berfikir, bermakna hidupnya telah mati.

Berfikir lain dengan ingatan, walaupun kedua-duanya berpunca daripada otak. Ingatan lahir dari apa yang disimpan di otak. Manakala berfikir pula bertujuan mencetuskan hasil baru.

Tahap pemikiran seseorang bergantung kepada cara bagaimana dia berfikir. Manusia dikurniakan dengan minda yang mampu berfikir ke arah kreatif atau kepelbagaian corak. Bagaimanapun, minda yang tertutup dan telah diorentasi berfikir satu arah tidak dapat menerima perkara baru, melainkan apa yang telah disediakan untuknya. Apabila minda telah tertutup, seseorang menjadi sukar untuk menerima sesuatu yang lain daripada apa yang telah diterapkan di dalam mindanya.

Berfikir dengan bijak dapat memajukan diri dan mengelak daripada keburukan. Sebaliknya kelemahan minda dan tidak mahu berfikir menyebabkan kemunduran serta kemusnahan tamadun manusia. Banyak tamadun sebelum ini musnah apabila masyarakatnya leka dengan kemewahan dan lahir sindrom malas berfikir.

Kita berbangga semakin ramai pelajar memperoleh kejayaan cemerlang dalam pelajaran. Bilangan lepasan pusat pengajian tinggi bertambah berkali-kali ganda berbanding sedekad lalu. Malang sekali kita berdepan pula dengan masalah pengangguran yang antara lain berpunca daripada sikap siswazah itu sendiri.

Kebijaksanaan minda bukan sekadar bergantung kepada banyak mana ilmu yang dimiliki sahaja, tetapi turut melibatkan keupayaan bagaimana mengembangkan ilmu yang dimiliki dengan penuh inovasi dan kreativiti. Banyak mana sekalipun ilmu, jika tidak dimanfaatkan dan dikembangkan, tidak mendatangkan keuntungan kepada pemiliknya.

Hal ini berpunca daripada lemahnya daya kreativiti, inovasi dan mengolah ilmu yang dipelajari untuk dimanfaatkan kepada realiti semasa. Individu berkenaan gagal mencambahkan idea dan memperkayakan daya cipta. Penggunaan ilmu pada tahap maksimum amat penting. Tambahan pula, ilmu yang dimiliki jika tidak digunakan akan susut. Ilmu yang digabungkan dengan cara berfikir yang betul akan membentuk individu sempurna yang menggunakan sepenuhnya potensi dan modal diri yang dimiliki.

****Editor : PRO JAKIM (Majalah Cahaya Julai-Ogos 2007)

Tiada ulasan: