16 Julai 2011

Nisfu Syaaban

Digalakkan membaca Yaasin tiga kali pada malam ini (Nisfu Syaaban).

Yaasin pertama niatkan agar dipanjangkan usia untuk mentaati segala perintah Allah dan menjauhi larangan-Nya. Selesai bacaan Yaasin, berdoalah.

Yaasin kedua niatkan memohon keluasan rezeki yg halal serta diberkati. Selesai bacaan Yaasin, berdoalah.

Yaasin ketiga niatkan memohon ditetapkan iman yg sempurna hg meninggal dunia. Selesai bacaan Yaasin, berdoalah.

Antara doa yg boleh dibaca selepas selesai setiap bacaan Yaasin adalah seperti berikut:

“Dengan nama Allah Yg Maha Pemurah dan Penyayang. Segala puji bg Allah. Tuhan yg memiliki alam dan selawat dan salam atas semulia2 Rasul, junjungan kami Muhammad dan atas keluarga dan sahabat baginda sekeliannya.

Ya Allah yg mempunyai kurnia dan tidak diberi kurnia kpd-Nya. Ya Tuhan yg Maha Besar, Yg maha mempunyai nikmat dan pemberian, tiada Tuhan melainkan Engkau. Engkau tempat memohon perlindungan dan meminta pertolongan bg yg ketakutan.

Ya Allah! Andainya Engkau menulis di azali mencatat aku sebagai seorang yg celaka atau seorang yg tidak akan diberi nikmat kurnia atau seorang yg dikutuk dan dihina atau seorang yg disempitkan rezekinya, maka aku mohon kurnia-Mu Ya Allah, hapuskanlah kecelakaanku, jauhkan aku drp hinaan dan kutukan, panjangkan umurku dalam iman dan taqwa kpd-Mu dan luaskanlah rezekiku. Tetapkanlah aku menjadi seorang yg bahagia, beroleh rezeki dan beroleh taufuk utk segala kebaikan Ya Allah!

Ya Allah! Dengan merendah diri ke hadrat-Mu pd malam nisfu Syaaban yg mulia ini, yg padanya ditetapkan segala urusan yg penting, jauhkanlah segala bala dan malapetaka sama ada yg diketahui atau tidak diketahui olehku Ya Allah!

Maha Suci Allah! Curahkanlah rahmat ke atas junjungan besar Muhammad SAW, para sahabat dan keluarga baginda. Segala puji bagi Allah, pentadbir sekelian alam. Amiiiiinnnn!!!”

Jom sama-sama kita usahakan bersama, insyaAllah!!

1 ulasan:

Ruziawati Yusof berkata...

salam kak su...

terima kasih di atas info ini.
semoga kak su success selalu. Amin. jaga diri dan anak2 baik2 ye? selalu bersama kak su di dalam mingguan wanita. tulisan yang amat baik buat diri saya. panduan buat kami kaum wanita. teruskan berjuang kak su!