26 Mei 2008

Kenapa hanya RM50?

Semalam PA saya menyampaikan soalan yang entah dah berapa kali diajukan kepada saya: Ada klien tanya; kenapa Pn.Su hanya kenakan RM50 sahaja untuk bayaran khidmat rundingcara keluarga yang dikendalikannya- bayaran bagi setiap sesi yang memakan masa maksima 2 jam?

Malah untuk temujanji dua minggu lepas, seorang klien bertanya: Betul ker RM50 utk satu sesi? Atau RM50 utk satu jam? Bila saya katakan RM50 utk satu sesi yang masanya adalah 2 jam, klien saya mengerutkan dahi: "Murahlah berbanding khidmat rundingcara swasta yang lain."

Saya tak pasti sama ada penyataan klien tersebut betul atau tidak. Memang saya pernah tau, ada pihak yang kenakan RM50 untuk satu jam dan tambahan RM30 untuk jam-jam seterusnya. Terpulanglah kepada pihak masing-masing. Yang saya pasti, memadailah kos yang saya kenakan tersebut.

Pengalaman saya mengendalikan kes rundingcara keluarga sejak tahun 1998, tempoh dua jam adalah memadai untuk setiap sesi rundingcara. Jika perlu, kes akan disambung ke hari lain pula. Tak boleh lebih daripada dua jam, sesi akan sukar mencapai maksudnya.

Kenapa RM50 sahaja? Cukuplah, sekadar dapat membantu membiayai kos yang perlu. Paling penting, saya tak nak menambahkan beban mereka yang telah pun bermasalah. Tak semua orang bermasalah di dalam rumahtangga mempunyai sumber kewangan yang kukuh. Saya bimbang jika saya kenakan kos yang tinggi, beban mereka ini akan bertambah. Masalah rumahtangga satu hal, masalah duit pun satu hal.

Bila saya menjadi penyebab bertambahnya beban masalah orang lain, itu sudah lari daripada tujuan asal saya berkecimpung di dalam bidang ini. Sejak mula, saya berhasrat untuk membantu setiap insan mencapai kebahagiaan hidup dalam cara mereka yang tersendiri terutamanya membantu kaum wanita. Jika bukan saya yang membantu kaum saya sendiri, siapa yang saya nak harapkan?

Memang ada ramai wanita di luar sana yang lebih pakar dan berpengalaman daripada saya. Namun itu bukan bererti saya tidak boleh menjalankan kewajipan saya sesama manusia. Malah Alhamdulillah, telah lebih 10 tahun terlibat di dalam bidang ini, hampir setiap klien meluahkan rasa lega, hilang rasa tekanan dan gembira setelah selesai berbicara dengan saya. Saya mempunyai rangkaian rakan-rakan yang dulunya adalah klien-klien saya.

Bukan wang tujuan utama tetapi bukan bererti saya boleh berikan khidmat percuma kerana saya juga perlukan wang untuk setiap pergerakan dan langkah saya. Jadi, dalam misi saya membantu anda, memadailah RM50 sebagai bantuan anda kepada saya.

Saya dalam proses untuk menambahbaikkan khidmat rundingcara ini. InsyaAllah dalam masa terdekat, saya akan lancarkan Kelab Bersama Suzana. Tungguuuu.....!!!

Tiada ulasan: