22 Mei 2008

Masih kekal tangga teratas

Sulaim (kiri) dipangku oleh Bapa saya (kesian Bapa terkejut diambil gambar tiba-tiba) tika balik kampung baru-baru ini. Di sebelah Sulaim ialah Hafizi (anak ketiga Angah-adik saya) tua dua bulan daripada Sulaim.

Awal malam tadi, lepas selesai solat Maghrib, saya melayan anak-anak bermain sambil-sambil memasang telinga mendengar siaran Buletin Utama. Tiba-tiba adik saya cadangkan satu ujian. Dia akan pegang Sulaim untuk bertatih sementara saya dan Bibik (pembantu saya yang mula bekerja dengan saya sejak kes anak ketiga saya demam dan muntah di taska) disuruh memanggil Sulaim ke arah kami. Tujuannya, nak tau siapa pilihan Sulaim? Saya atau Bibik?

Memang mengejutkan permintaan adik saya itu. Malah merisaukan saya juga namun permintaan tersebut saya penuhi walau Bibik awal-awal lagi dah mengalah, yakin saya yang akan menang. Saya dan Bibik duduk bersebelahan tetapi tidak rapat. Kami sama-sama memanggil Sulaim sambil mendepakan tangan lagak nak mengambilnya.

Sulaim mula bertatih, sesekali terhenti. Sekejap memandang saya, sekejap memandang Bibik. Kemudian Sulaim tersenyum dan bertatih lagi. Dalam hati saya, Allah saja yang tau betapa saya berdebar dan bimbang. Selepas beberapa kali berhenti dan bertatih semula, jelas arah dituju ialah kepada saya dan sungguh, akhirnya Sulaim berada di dalam pelukan saya. "Kan saya sudah cakap. Mestilah dipilih Umminya!!!" Bibik bersuara dalam tawa.

Syukur... syukur Alhamdulillah! Saya masih kekal di tangga teratas. Walau saya hanya menjaga bayi saya (genap lapan bulan semalam) pada malam hari dan hari cuti, saya masih tetap nombor satu di hatinya. Bukan Bibik tak pandai jaga malah hampir dua bulan dia bekerja dengan saya, dapat saya rasakan betapa dia menyayangi dan mengambil berat tentang anak-anak saya. Mungkin komunikasi unggul antara saya dan anak-anak masih berlaku walau masa mereka bersama saya lebih kurang berbanding masa mereka bersama Bibik. Tak dapat saya bayangkan jika malam tadi, saya kalah di dalam pertaruhan tersebut... nauzubillah.

Sungguh!! Walau sebaik mana pun pembantu atau pengasuh menjaga anak-anak anda, anak anda tetap perlukan perhatian dan kasih sayang anda. Jangan sesekali abaikan mereka. Usah rasa seronok atau bangga jika anda 'senang' meninggalkan anak anda kepada pembantu atau pengasuh sepanjang masa.

Jangan rasa selesa bila anak suka tidur bersama pembantu atau pengasuh tika malam menjelma. Jangan rasa bangga bila anak-anak lebih gemar meminta pembantu buatkan apa saja keperluan mereka sedangkan tika itu, anda ada bersama mereka. Keadaan-keadaan tersebut boleh mengundang situasi yang lebih buruk sebenarnya.

Walau anda punya pembantu, cubalah seboleh mungkin untuk melayan keperluan anak-anak anda sendiri bila anda ada di rumah. Saya faham, bekerja seharian memang memenatkan.

Fikirkan, kenapa anda bekerja? Demi kehidupan selesa anak-anak kan? Apa ertinya selesa? Makan KFC setiap hari dan hanya dapat bertemu muka dengan anda satu jam dalam seminggu? Sehari dalam sebulan? Atau anda tak berpeluang melihat perkembangan bayi anda? Sedar-sedar jer dah boleh berjalan sebabnya semuanya diserahkan 100% kepada pembantu.

Dah nama pun pembantu... dia hanya membantu anda tika anda tidak berdaya, bukan menyerahkan segalanya kepadanya. Saya bukan menyokong pembantu atau pengasuh. Saya cuma bimbang jika satu hari nanti, anda kehilangan anak sedangkan dia wujud di depan mata. Renung-renungkanlah....

Tiada ulasan: