17 November 2009

Pelbagai persoalan

Soalan 1:

Adakah jatuh talak..apabila isteri sedang marah..dan meminta si suami menceraikannya dan mengajaknya berpisah dan mahu keluar dari rumah yg didiami dan si suami menjawab "suka hati la" dan "ok"? secara bertulis..(text ym)

sy berharap mendapat penerangan dari puan.terima kasih

JAWAPAN:

Saya tak dapat berikan jawapan yg tepat sbb jawapan yg suami berikan tu, tak pasti utk soalan isteri yg mana satu. Kalau jawapan 'ok' suami merupakan jawapan kpd minta cerai, ia boleh jadi lafaz kinayah bermaksud perlukan niat suami tika menaip 'ok' itu. Jika dia bersetuju untuk ceraikan isteri dan ada niat, talak boleh berlaku. Jalan terbaik, dapatkan pengesahan daripada pihak Mahkamah dan berikan penjelasan dgn terang.



Soalan 2:

Assalamualaikum,
Ustazah,
Saya ada kemusykilan dan ingin bertanya. . Suami pernah menyebut, "jika you cakap lagi sekali, kita takde ape2 dah". (minta berpisah/ bercerai). Pada suatu hari, dalam keadaan bertengkar, si isteri berkata, "kalau u dah tak suka i, kita berpisah aja." Suami sekarang dalam keadaan cuak, dan ingin tahu adakah jatuh talak tersebut. Isteri tidak pasti, apakah niat dihati suami ketika itu, adakah mahu ceraikan (ketika sedang marah waktu itu) atau tidak. Isteri telah bertanya suami, tetapi dia tidak mahu bagitau, sebaliknya mahu kepastian dari pejabat Agama.

Soalan saya:
1) adakah jatuh talak?
2) waktu itu isteri dalam keadaan haid, adakah jatuh talak?

Harap ustazah dapat membantu. Berbanyak2 terima kasih.

JAWAPAN:

Ayat yg disebut oleh suami seakan-akan lafaz takliq cuma lafaz tersebut kurang jelas. Perkataan 'cakap lagi sekali' tidak berikan maksud yg jelas, apakah yg dimaksudkan? Jalan terbaik, adukan ke pejabat agama dan dapatkan kepastian tentang niat suami tika itu.


Soalan 3:

saya seorang wanita yang menghadapi masalah dengan pasangan saya..kami bakal berkahwin...pasangan saya selalu berbalah dengan saya tentang kedudukan dia dan dibandingkan dengan ayah saya..dia selalu kata " antara aku dengan ayah kau mana lebih penting? kalau aku lebih penting, ko mesti dengar cakap aku...tapi kalau ayah kau lebih penting, ko tinggalkan aku..aku kalau nak cari perempuan yang boleh ikut cakap aku, senang je..." malah kadang-kadang dia cakap.."ko takut aku atau ayah kau...kalau aku, ko dengar cakap aku...aku tak nak dah kawin nanti ko tak nak dengar cakap aku.."

puan, perlu ke ada perasaan takut berbanding dengan perasaan hormat?
puan tolong la saya...saya bakal mendirikan masjid dengannya...saya jadi keliru..kadang saya ada terpikir nak tinggalkan aje orang macam tu...tapi saya sayang dia...macam mana saya nak jelaskan kedudukan saya sebagai seorang anak yang belum berkahwin dan kekdudukan anak selepas bersuami?

JAWAPAN:

Seorang anak wajib taat dan patuh kepada ibu bapanya selagi segala kehendak dan arahan ibu bapa tidak menyalahi tuntutan syarak. Terus terang, saya tidak cadangkan saudari meneruskan hubungan saudari dgn lelaki tersebut. Jika sebelum kahwin, dia dah tunjuk sikap meminggirkan ibu bapa saudari drpd saudari, bayangkan apa yg dia boleh buat bila saudari dah jadi isterinya. Ya! isteri wajib taatkan suami tapi bkn sampai menyisihkan atau membuang ibu bapa terus. Seorang bakal suami yg baik akan berusaha merapatkan hubungan bakal isteri dgn ibu bapanya dan bkn memisahkan atau menafikannya. Sayang?? Tolonglah sayangkan diri saudari dan ibu bapa saudari lebih sbb tanpa ibu bapa, siapalah saudari?? Fikirkanlah!!

Soalan 4:

Puan, saya dan suami telah bertengkar dan suami saya telah menyebut; jika saya melawan cakapnya lagi, jatuh talak tiga. Tak lama, kami berbaik semula dan suami menyesal sebab melafazkan begitu. Puan, bolehkah takliq tersebut ditarik balik?

JAWAPAN:

Takliq tidak boleh ditarik balik. Jika lafaz takliq disebut oleh suami tanpa apa-apa paksaan yg boleh membahayakan nyawa, ia adalah takliq yg sah walaupun disebut oleh suami dalam keadaan marah atau mabuk. Takliq itu berkuatkuasa terus hinggalah syarat takliq dilanggar atau berlaku perceraian yg bukan disebabkan takliq tersebut.

Soalan 5:

Assalamualaikum...
Puan, Saya berumur 34 tahun dan mempunyai empat orang cahayamata. Saya runsing tentang masalah lafaz taklik. Baru2 ini saya mendapat tahu suami saya rapat dengan seorang perempuan (H), teman sekerjanya. Mereka sering menaiki kereta bersama pergi dan pulang bekerja. Apabila perkara ini diajukan kepadanya, dia mengaku tidak mempunyai hubungan yang istimewa dengan H. Oleh kerana tidak percaya, saya menyuruh suami saya melafazkan taklik seperti ini.."Kalau saya (nama suami) ada hubungan dengan mana-mana perempuan, maka jatuh talak ke atas isteri saya". Selepas sehari suami saya tersedar dan berasa was-was dengan taklik itu..katanya hubungan yang macam mana sebab tidak jelas sedangkan di tempat kerjanya keraninya perempuan dan sering juga bersembang dan berurusan soal kerja dan katanya itu pun hubungan juga. Saya berasa sangat bersalah dan menyesal tetapi taklik itu tidak boleh ditarik balik. Permasalahan saya Puan, adakah taklik itu sah atau tidak sebab lafaznya tidak jelas peristiwanya dan suami saya melakukan sekadar untuk menjaga hati saya sahaja. Kalau taklik itu sah adakah selepas rujuk taklik itu masih wujud atau sudah terbatal? Bantuan Puan amatlah saya harapkan dan saya akhiri ini dengan ucapan terima kasih.

JAWAPAN:

Takliq yg disebut oleh suami perlu merujuk jg kpd niat suami tika itu dan apakah pemahamannya tntng perkara yg disebut. Jika suami sendiri tak jelas, maka perkara talak dalam takliq juga tidak jelas namun takliq tersebut tetap dikira berlaku sebab suami tidak dipaksa melakukannya. Jika takliq wujud dan syarat telah berlaku maka talak dikira telah jatuh dan jika rujuk, takliq tadi telah tamat. Bagi pengesahan jelas, dapatkan pengesahan drpd pihak mahkamah.

****Saya usahakan menjawab persoalan2 ringkas yg lain melalui emel dan mesej FB. Bagi soalan2 yg panjang, mohon hubungi PA saya dan tetapkan temujanji. Maaf sbb sy tak mampu nak huraikan dgn panjang bg permasalahan yg besar...

Tiada ulasan: