23 Mac 2011

Jika suami abaikan nafkah

Anda adalah isteri yang membiayai keperluan harian anda sendiri? Turut menanggung keperluan harian anak-anak? Suami berkemampuan tetapi enggan memperuntukkan perbelanjaan untuk nafkah anda dan anak-anak? Berikan nafkah tetapi tidak mencukupi?

Jangan panik! Anda boleh membantu suami tetapi bukan sampai menafikan hak anda yang ditetapkan oleh syariat. Penting! Jangan bantu suami anda menanggung dosa atas kegagalannya menjalankan tanggungjawab yang wajib ditetapkan oleh syarak.

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: “Tidaklah para hamba berada di waktu pagi melainkan ada dua malaikat yang turun. Salah satu dari mereka berdoa: Ya Allah! Berikanlah kepada orang yang menafkahkan hartanya balasan yang lebih baik. Sedangkan malaikat yang lain berdoa: Ya Allah! Berikanlah kebinasaan kepada orang yang menahan hartanya (tidak mahu menafkahkannya).” - hadis riwayat al-Bukhari.

Sabda Rasulullah SAW lagi: “Cukuplah seseorang itu dianggap berdosa apabila suami mensia-siakan orang yang menjadi tanggungannya.” – hadis riwayat Abu Daud.

Lantaran; jika benar sayangkan suami, bantulah suami laksanakan tanggungjawabnya. Malah, bantu juga bekas suami (kes perceraian) melaksanakan tanggungjawabnya sebagai bapa.

Sertai Santai Ilmiah 4 dengan perbincangan topik Jika suami abaikan nafkah. Ketahui kaedah psikologi dan undang2 boleh membantu anda menyelesaikan masalah yang membelenggu diri anda! Program akan diadakan:
- pada 16hb April 2011
- mulai jam 8.30am hingga 5pm
- bertempat di Dewan Kuliah Masjid Negara, Jalan Perdana, Kuala Lumpur.

Agenda Program:
08.30am - Pengesahan pendaftaran peserta
08.45am - Bacaan Doa al-Mathurat
09.00am - Modul 1: Peruntukan Nafkah Menurut Syarak
10.30am - Rehat dan Minum Pagi
11.00am - Modul 2: Nafkah Isteri
12.30pm - Simulasi
01.30pm - Rehat + Makan Tengahari + Solat Zohor
02.30pm - Modul 3: Nafkah Anak
03.30pm - Modul 4: Penguatkuasaan Nafkah melalui Undang-undang
05.30pm - Bersurai

TERHAD kepada 35 peserta sahaja. Yuran penyertaan berjumlah RM65 (ahli Ahli Kelab Eksekutif Bina Bahagia) dan RM85 (bagi bukan ahli Kelab Eksekutif Bina Bahagia).

Bagi pengesahan pendaftaran, hanya sertakan bayaran RM40 sahaja (tidak akan dikembalikan tetapi boleh digantikan dengan peserta lain) dan baki yuran dijelaskan pada hari program. Bayaran yuran boleh dibuat atas nama Bina Bahagia Services, akaun Bank Islam 120650 10035 871; kemudian SMSkan ke 013-2545965 atau emelkan ke binabahagia@gmail.com; nyatakan nama penuh, no. kad pengenalan, no.ahli Kelab Eksekutif Bina Bahagia (jika ada), alamat surat-menyurat, nombor telefon bimbit serta bukti bayaran RM40.

Bukti bayaran yang perlu disertakan sama ada:
1. nombor rujukan tika transaksi atau nyatakan tarikh dan masa transaksi dibuat, atau;
2. lampirkan resit bayaran (diimbas) atau ‘print screen’ resit bayaran tersebut.

Pengesahan pendaftaran akan diberikan oleh pihak kami melalui SMS dan kiriman surat rasmi (perlu dibawa pada hari program). Untuk maklumat lanjut, hubungi (call or SMS) 013-2545965.

Terima kasih!!

Tiada ulasan: