09 Disember 2012

Suami abai nafkah batin

Soalan Dilema Perkahwinan, Majalah Pa&Ma, November 2011:

Suami sudah lama tidak memberi nafkah batin kepada saya. Sebelum ini dia memberi alasan penat dan masa tidak sesuai. Setelah berlaku krisis baru-baru ini, dia menjelaskan alasan sebenar nafkah batin tidak diberi kerana mahu mengajar. Saya keliru kerana kenyataannya itu seperti saya melakukan kesalahan besar sedangkan saya sendiri tidak pasti apa silap saya padanya.

JAWAPAN:

Sebelum saya ulas mengenai kes yang puan kemukakan, saya nak kongsikan dua dalil naqli. Pertamanya, satu hadis sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: “Dan pada hubungan kelamin kamu semua (bersama isteri) merupakan sedekah. Para sahabat bertanya: Ya Rasulullah! Apakah jika seseorang kami mendatangi isterinya (untuk berjimak) maka dia mendapat pahala? Rasulullah menjawab: Bagaimana pendapat kamu semua jika dia menyalurkan syahwatnya ke jalan yang haram, (sudah tentu) dia akan mendapat dosa kerananya. Demikian juga jika dia menyalurkan di jalan yang halal, pasti dia mendapat pahala.” - hadis riwayat Muslim.

Satu dalil lagi, firman Allah SWT yang bermaksud: “Dan perempuan-perempuan yang kamu bimbang melakukan perbuatan derhaka (nusyuz) hendaklah kamu menasihati mereka dan (jika mereka berdegil) pulaukanlah mereka di tempat tidur, (kalau mereka masih juga degil) pukullah mereka (dengan pukulan ringan yang bertujuan mengajarnya). Kemudian jika mereka taat kepada kamu, janganlah kamu mencari-cari jalan untuk menyusahkan mereka. Sesungguhnya Allah  Maha Tinggi lagi Maha Besar.” – surah al-Nisa’ ayat 34.

Kedua-dua dalil ini merupakan antara dalil-dalil yang ada yang sesuai untuk saya kongsikan bagi menjawab persoalan kali ini. Merujuk kepada kes yang dikemukakan, mungkin sebahagian pembaca berpendapat: “Tak perlulah nak kecoh bila suami tak nak berikan nafkah batin. Dah suami tak nak, duduk diam-diam sudah. Tak kena cerai atau tak kena bermadu sudah cukup baik.” Percayalah! Pendapat sebegini bukan saja anda boleh dengar daripada pembaca lelaki tetapi juga terbit daripada mulut atau paling tidak pun dalam minda pembaca wanita termasuk yang bernama isteri.

Sebab? Tak ramai yang tahu, intimasi atau seks atau hubungan suami isteri itu adalah hak bersama suami dan isteri. Bukan sekadar melayani kehendak batin suami semata-mata tetapi seks yang halal di dalam sesebuah perkahwinan, adalah untuk memenuhi kehendak batin suami dan kehendak batin isteri juga. Anda tentu ingat salah satu tujuan dan hikmah perkahwinan ialah untuk memenuhi kehendak batin seseorang. Seseorang ini termasuklah isteri, bukan suami semata-mata. Rata-rata perkahwinan, bila memperkatakan tentang intimasi, yang tergambar hanyalah isteri berhak memenuhi kehendak batin suami.

Sementelah pula, tak ada hadis atau ayat yang jelas mengatakan suami wajib memenuhi kehendak batin isteri, tidak seperti banyaknya nas yang menjadi dalil betapa isteri wajib memenuhi kehendak batin si suami. Tidak ada nas yang jelas ini bukan membuktikan bahawa Islam menafikan hak tuntutan batin isteri. Ada banyak ayat yang memberikan maksud, isteri juga mempunyai hak yang sama dengan suami di dalam kehidupan berumah tangga. Antaranya, ayat 19 surah an-Nisa’ yang bermaksud: Gaulilah mereka dengan baik…

Ayat ini membawa pengertian yang maha luas. Gauli isteri secara baik bererti suami perlu menjaga kebajikan isteri, menjaga makan minumnya, menjaga perasaannya. Gauli isteri secara baik juga memberi erti bahawa isteri perlu dilayani kehendak batin mereka menepati selera mereka. Saya yakin, ramai yang sedia maklum, terdapat perbezaan yang ketara antara kehendak batin suami dan kehendak batin isteri. Kebanyakan suami mempunyai kehendak batin yang tinggi dan selalu inginkan kehendak batinnya dipenuhi. Berbeza dengan isteri, kehendak batin isteri boleh ditoleransi. Jika penat, sedih atau mood yang tak menentu, isteri tak mengharapkan layanan untuk kehendak batin mereka.

Biarpun begitu, perbezaan kehendak si isteri berbanding si suami ini bukan menjadi alasan untuk si suami membiarkan sahaja si isteri tanpa diberi hak nafkah batinnya. Islam amat mengambil berat mengenai kehendak batin si isteri. Kenapa? Kerana seorang isteri hanya mempunyai suaminya sahaja untuk menyempurnakan kehendak batinnya. Berbeza dengan suami, jika tak lagi ‘berselera’ dengan isteri yang ada, suami diberikan pilihan untuk mempunyai isteri baru yang dapat memenuhi hajatnya. Lantaran, Rasulullah SAW mengiangatkan para suami dalam sabdanya yang bermaksud: “Jika seseseorang antara kamu melakukan hubungan kelamin dengan isterinya, dia hendaklah bersungguh-sungguh. Apabila dia hendak menyelesaikan hajatnya itu (mencapai kepuasan) sedangkan isterinya belum sampai klimaksnya, maka janganlah dia tergesa-gesa (untuk menamatkan persetubuhan tersebut) sehingga hajat isterinya diselesaikan pula.” - hadis riwayat al-Suyuthi.

Malah para ulama’ melabelkan seorang suami yang sengaja enggan melayan kehendak batin isterinya sebagai seorang suami yang nusyuz. Ya! Suami pun boleh jatuh disabitkan nusyuz. Dalam surah yang sama ayat 128 pula Allah SWT berfirman yang bermaksud: “Dan jika seorang wanita bimbang akan nusyuz atau sikap  tidak acuh dari suaminya maka tidak mengapa bagi kedua-duanya mengadakan suluh yang sebenar-benarnya dan suluh itu lebih baik (bagi mereka)”. Menurut Said Hawa dalam mentafsirkan ayat ini, seorang suami yang nusyuz bermaksud mengabaikan isteri dengan menghalang dirinya daripada isteri (tidak menggaulinya atau berkomunikasi dengannya), tidak memberi nafkah, menyakitinya dengan maki hamun atau memukulnya termasuklah kurang bercakap dan bermesra dengan isteri disebabkan usianya yang telah tua, susuk tubuhnya yang tidak lagi menarik, buruk akhlak, jemu atau ingin mencari yang lain. (Asas fi at-Tafsir)  

Kembali kepada kes; perkara penting yang perlu puan lakukan ialah berbincang hati ke hati dengan suami. Puan perlu dapatkan penjelasan mengenai kesilapan puan hingga dihukum sedemikian. Benarlah sekarang ini suami puan melaksanakan saranan dalam ayat 34 surah an-Nisa’ tapi tak adil kepada puan kerana pertuduhan kepada puan tidak dinyatakan malah kesalahan belum disabitkan. Dah namanya manusia, semua orang tak sempurna. Manusia dijadikan berpasangan sebagai suami dan isteri untuk saling menyempurnakan. Dalam hubungan suami isteri, kesilapan pasangan perlu dinyatakan. Bukan hanya diam kemudian tidak bertegur sapa kemudian meminggirkannya tanpa belaian, pelukan, sentuhan atau aksi asmara.

Jika suami jenis yang sukar dibawa berbincang ataupun sukar untuk menjelaskan, dapatkan bantuan pihak ketiga berupa kaunselor perkahwinan agar masalah yang membenak di minda suami dapat diluahkan. Ada jenis suami yang enggan bercerita tetapi cerita itu akan terbit juga bila diasak secara lembut oleh kaunselor, insyaAllah. Andai jelas dan nyata ada kesilapan dalam tingkah laku puan; usahalah untuk memperbaiki diri. Mohon peluang daripada suami malah suami memang wajib memberikan peluang tersebut seperti maksud firman-Nya dalam ayat yang sama mengenai hukuman yang suami laksanakan kepada puan: “Kemudian jika mereka mentaatimu maka janganlah kamu mencari-cari jalan untuk menyusahkannya”.  

Penting untuk puan dan para pembaca semua maklumi juga, ayat 34 surah an-Nisa’ ini tentang cara yang perlu dilakukan oleh suami di dalam mengajar isteri yang enggan menurut cakap suami agar menurut perintah Allah SWT. Bukannya cakap suami yang mengikut emosi sendiri dan menyimpang daripada suruhan dan larangan Allah SWT. Haram bagi si isteri mentaati suami jika suruhan atau larangan si suami bertentangan dengan perintah Allah SWT.

Buat para isteri; belajarlah mengenai hak anda kerana anda juga punyai hak dalam perkahwinan. Saya mohon kepada para suami, agar sentiasalah membaca dan belajar tentang cara Rasulullah SAW mengendalikan rumahtangga baginda kerana baginda adalah contoh tauladan yang terbaik. Firman Allah SWT yang bermaksud: “Demi sesungguhnya, bagi kamu pada diri Rasulullah itu terdapat contoh ikutan yang baik, iaitu bagi orang yang sentiasa mengharapkan (keredhaan) Allah dan (balasan baik) di hari akhirat serta dia sentiasa menyebut dan mengingati Allah sebanyak mungkin (di waktu susah dan senang).” – surah al-Ahzab: 21.

Tiada ulasan: