09 September 2010

Doa penghujung Ramadhan


Jumaat 10 September bersamaan 1 Syawal 1431 Hijrah; Eidil Fitri bakal dirai.
Dalam kesibukan dan kemeriahan menyambutnya, luangkanlah sedikit masa tika malam hari raya nanti untuk bermunajat memohon doa drpd-Nya.
Janji Allah SWT; lima malam doa hamba-Nya takkan ditolak antaranya tika malam Eidil Fitri. Sama2 kita gunakan peluang ini nanti, insyaAllah!
--------------------------------------
Segala puji bagi Allah, Tuhan pentadbir seluruh alam. Selawat dan salam ke atas penghulu kami Nabi Muhammad SAW dan ke atas keluarga serta sahabat2 sekalian.

Ya Allah! Jadikanlah dalam malam yg mulia dan berkat ini dgn kebahagiaan yg diterima dan janganlah jadikan kami Ya Allah, dalam keadaan malang dan celaka yang tidak kami kehendaki.

Ya Allah! Bulan yg dimuliakan-Mu dan diberkati-Mu telah hampir untuk meninggalkan kami Ya Allah! Bulan Ramadhan akan pergi untuk setahun lagi Ya Allah tanpa kami tahu sama ada kami masih berpeluang bertemu dengan Ramadhan penuh keberkatan ini lagi atau tidak Ya Allah!

Dengan itu Ya Allah! Kami mohon agar jadikanlah kami dalam keimanan yg sempurna dan menyempurnakan yg difardhukan oleh agama; dan solat yg terpelihara. Kami memohon kemaafan-Mu Ya Allah dan hidayah yg ditingkatkan dan keduniaan yg dikurangkan dan dipelihara akhirat dan ketentuan qadha diredhai dan semua nikmat disyukuri; dan di atas segala bala bencana disabari!

Ya Allah! Afiatkan kami dan maafkan kami. Ampunilah kami, ibu bapa kami, kaum keluarga kami, ahli2 rumah kami, orang2 tua kami, guru2 kami dan sekalian Muslimin dan Muslimat, juga Mukminin dan Mukminat, sama ada yg masih hidup atau yg telah meninggal dunia.

Kami mohon Ya Allah!! Berikan kami iman yg berkekalan, hati yg khusyuk dalam beribadah kepada-Mu dan berikan kami ilmu yg bermanfaat. Kami juga mohon Ya Allah, terimalah daripada kami solat kami, puasa kami, ibadat kami dan khusyuk kami dan sempurnakanlah kekurangan kami.

Ya Allah! Kami memohon kepada-Mu supaya tergolong dlm golongan orang2 yg berjaya, yg memperoleh rahmat dan keredhaan-Mu dan kami mohon agar tergolong dlm golongan yg dirindui syurga-Mu Ya Allah!!

Wahai Tuhan Yg Maha Pengasih! Kami mohon berlindung dgn-Mu dari kebuasan nafsu, dari bisikan syaitan yg dilaknatkan oleh-Mu. Ya Allah! Kami berlindung dgn-Mu dari menjadi orang2 yg rugi dan janganlah jadikan kami dari golongan yg celaka yg mana keimanan dan ketaqwaan tidak langsung bertambah setelah menjalani sebulan tarbiah dari Ramadhan. Kami juga berlindung dgn-Mu dari menjadi orang yg rugi yg mana Ramadhan ini dan yg lalu langsung tidak memberi sebarang peningkatan taqwa.

Ya Allah! Terimalah segala amalan kami dan tingkatkan iman dan taqwa kami kpd-Mu Ya Allah!!

Ya Allah! Berilah kami petunjuk sbgmana org yg telah Kau berikan petunjuk. Berikan kami kesihatan sbgmana org yg telah Kau berikan kesihatan. Berilah kami kekuasaan dan kekuatan dlm menghadapi musuh2 kami, musuh2 agama-Mu Ya Allah!!

Sesungguhnya Ya Allah! Engkau Zat yg menetapkan dan tiada seorang yg menentukan Kau. Maha Berkat Engkau! Maha Luhur Engkau! Kami mohon ampun dan taubat kpd Engkau. Semoga Allah memberi rahmat, berkat dan salam ke atas Penghulu kami Nabi Muhammad SAW dan atas keluarga dan sahabat2 baginda sekalian.

Sesungguhnya Kau Maha Menerima taubat dan makbulkanlah doa ini Ya Allah!! Amiiinnnn! Amiiiinnn! Ya Rabbal ‘Alamiinnn!!!

Tiada ulasan: