06 Jun 2008

Bekerja ertinya mencari rezeki

Semalam, saya bertemu dengan seorang wanita yang telah berkahwin genap lapan tahun pada penghujung Mei baru ni tetapi hanya merasa status sebagai isteri dalam masa tiga bulan perkahwinan. Saya tak berniat untuk menceritakan kisah klien tersebut sebaliknya saya ingin luahkan rasa tak senang saya dengan sikap segelintir ahli masyarakat yang tersilap atau mungkin juga sengaja menyalah fahamkan istilah dan maksud bekerja.

Klien saya semalam tu dah berusaha untuk mempertahankan perkahwinan tetapi gagal. Bermula awal tahun 2004, dia telah membawa kes ke pihak yang berkuasa. Sampai semalam, masih belum ada penyelesaian. Melihat fakta kes, memang memeranjatkan saya kenapa perlukan tempoh yang sebegitu lama. Bila mendapat penjelasan daripada klien tersebut, saya hanya mampu tersenyum kelat.

Saya simpati dengan takdir beliau yang terpaksa berurusan dengan mereka yang tidak memahami falsafah bekerja yang sebenarnya. Bekerja ertinya anda mencari rezeki. Bila bercakap mengenai rezeki, sudah semestinyalah perlukan rezeki yang halal. Bukan sahaja pekerjaan anda halal tetapi CARA ANDA BEKERJA JUGA MESTI SECARA HALAL DAN DIBENARKAN OLEH SYARAK.

Merujuk kes klien saya, dia tidak diberikan nasihat yang sewajarnya kerana itulah kesnya mengambil masa yang lama. Bukan saja masa, duit pun dah banyak yang habis. Memang sedih bila mereka yang berurusan atas nama syarie bertindak mengikut kepala sendiri. Mungkin bagi mereka seperti ini, yang penting 'masyuk' atau 'syoru'.

Bukan saja peguam yang bekerja dan tentukan pendapatan sendiri. Saya juga menerima banyak aduan tentang mereka yang 'bekerja tetapi tidak bekerja' Faham maksud saya? Ya, datang ke tempat kerja tetapi tak lakukan kerja-kerja yang dipertanggungjawabkan. Membuang duit syarikat dengan menonton CD, melayari internet dan macam-macam lagi.
*Tidur waktu kerja pun ertinya curi tulang tapi ini hanya gambar hiasan. Gambar ini diambil untuk kegunaan satu projek multimedia. Guna gambar sendiri tak perlu bimbang nak kena saman :-)

Bukan tak boleh tapi kenalah tau masa yang sesuai. Kalau waktu rehat atau waktu memang tidak ada kerja (ada kerja yang jenis pulun sungguh-sungguh kemudian boleh rehat 1-2 hari-bergantung kepada cara anda bekerja), boleh la nak luangkan masa sekejap. Bukannya masa anda ada kerja tetapi anda tak lakukan kerja anda hinggakan perlu ada bantuan orang lain untuk siapkan kerja-kerja anda. Situasi beginilah yang diistilahkan sebagai curi tulang.

Dah nama pun 'curi' bermaksud pendapatan yang anda terima hasil daripada bekerja yang tidak bekerja itu adalah hasil yang haram. Jika anda gunakan hasil tersebut untuk mengisi perut isteri dan anak-anak atau pun perut anda sendiri, bererti anda telah memasukkan makanan yang haram walaupun pekerjaan anda adalah halal dan anda beli barangan yang halal. Tak keterlaluan kalau saya katakan, anda yang 'bekerja tetapi tidak bekerja'adalah sama sahaja tarafnya dengan pencuri atau peragut.

Ingat! Makanan yang haram boleh membutakan hati. Tak pelik lah bila terdapat macam-macam penyakit sosial masyarakat sekarang ini. Tolonglah!! Ikhlas dan jujurlah dalam mencari rezeki...

***Siapakah yang memperuntukkan perbelanjaan bagi segala kos rumahtangga? Berikan undian anda sekarang. Sila rujuk kolum sebelah. Terima kasih atas undian anda.

#Dah sertai Kelab Bersama Suzana? Maklumat lanjut klik sini .

Tiada ulasan: